2016. június 2., csütörtök

Közösségi média - appok és internet minden mennyiségben, avagy miért töröltem magam a Facebookról


Az előző bejegyzésben már belekezdtem a téma boncolgatásába, ma pedig konkrétan sorra veszek néhány appot, programot: mire használom őket, mire nem, hogyan gazdagítják az életemet, vagy éppen hogyan nem.

Amiket szeretek...

Instagram: Számomra ezt mindig öröm nézegetni. Kevés szöveg és sok kép van rajta. Pont ahogyan szeretem. :)
Nem kell ismerősöket gyűjtögetni, követem akit szeretnék és ezzel nem kötelezem a követett félt semmire. (Azaz neki nem kell néznie engem csak azért, mert én szívesen nézem őt. Nem kell visszajelölnie, nem kell "barátoknak" lennünk.)
Bevallom olyanokat, akik a való életben ismerőseim, alig-alig követek. Leginkább fotósokat, blogokat és mindenféle lakberendezős témájú oldalt jelöltem be. 

Pinterest: Régóta van már accountom, de csak nemrég kezdtem el használni. Azonnal bele is szerettem. Itt is főleg képek vannak. (Hiába, imádom a fotókat...)
Először lakberendezés témában gyűjtögettem, majd a tavaszi ruhatáram összeállításakor kezdtem intenzíven használni az oldalt. Csináltam egy kollekciót arról, hogy milyen ruhák milyen kombinációi tetszenek. Segített kitalálni melyik az a stílus, ami igazán közel áll hozzám és ötleteket gyűjtöttem ahhoz is, hogyan hordhatnám a már meglévő ruháimat.
Annyira jól sikerült a dolog, hogy nemrég egy második válogatást is csináltam. Így kezdtem el a nyári kapszulámra való készülődést.

YouTube: Régen csak zenét hallgattam a YouTube-on. Ma már csak videókat nézek rajta.
Van egy csapat youtuber akiket követek: minimalisták, szimpatikus vloggerek, néhány főzős és szépségápolással kapcsolatos oldal.
A Youtube-on gyakorlatilag minden ott van. Vannak kikapcsolódást segítő, szórakoztató dolgok, mint pl. filmek, van sok baromság, de nagyon sok olyan dolog is, amiből tanulhatunk, vagy épp segít eligazodni a mindennapokban. Pár hete a munkámmal kapcsolatban is rövid úton megoldott egy problémát, amihez egyébként hosszasan kellett volna böngésznem mindenféle dokumentumokat.

Flickr: Ez is egy fotós oldal. De itt nem mások fotóit nézegetem, hanem a sajátjaimból tesztek fel olyanokat, amiket szívesen megmutatok a világnak.
Már régen frissítettem a tartalmat, olyan sokat foglalkozom más dolgokkal mostanában, hogy nem jutott rá időm. Pedig lenne mit felrakni és tervezem is nagyon. Rögtön a fotóim "lomtalanítása" után.

E-mail: Ez kicsit eltér a fentiektől, de nagyon szorosan a témához tartozik.
Manapság nem sok e-mailt kapok. És így vagyok boldog. :) (Ez a személyes e-mailekről szól. A munkahelyiekkel Dunát lehetne rekeszeteni...)
Nemrég viszont még kismillió hírlevél, akcióértesítő és hasonlók érkeztek a postafiókomba nap mint nap. Csak jöttek és jöttek. Nem nagyon olvastam el őket. Idegesítettek, de nem akartam leiratkozni róluk, nehogy lemaradjak valami jó akcióról, egy szép fotóról, stb, stb.
Aztán rájöttem: olyan nincs, hogy nem maradok le semmiről. A világ itt van körülöttem, akárhányszor azt választom, hogy figyelek egy dologra, az összes többiről lemaradok. És ez így természetes.
Így hát elkezdtem leiratkozni a hírlevelekről és egyéb szemétről, ami a postafiókomba érkezett. Amitől nem tudok megszabadulni, azt pedig berakom spambe.
Most sokkal ritkábban kapok e-mailt, de amikor igen, nagy a valószínűsége, hogy olyan, ami érdekel és el is olvasom.

Podcastok - Ez az új kedvencem. Még csak egy hete fedeztem fel. 
Ezek olyanok, mint a rádióműsorok, csak éppen nem élőben mennek. Mindenféle témáról lehet podcastot találni. Nyilván, én első körben a minimalizmusról szólókat pécéztem ki magamnak. :)

Egyéb appok a telefonomon, a teljesség igénye nélkül: könyvolvasó (elég ritkán használom), Viber (ezen csetelek), Meditation timer (ezzel meditálok újabban), Talking Tom (bugyuta, de a buborék lövöldözős játékra eléggé rá vagyok kattanva), Runtastic (ha eljutok futni néha, ez segít mérni az időt és a távolságot), Wunderlist (mindenféle nagyon fontos listákat tartok benne, pl. hogy milyen ételt szeretnék vásárolni, amikor legközelebb eljutok a boltba).

Amit még szeretek: A Netflix (kielégíti a sorozatfüggőségem és szuper dokumentumfilmek vannak rajta), Spotify (vele most ismerkedem, de zenehallgatás terén helyből kiütötte nálam a Youtube-ot, mert minden zene ott van, ami csak létezik).

Amit már nem használok...

Volt néhány egyéb próbálkozásom Tumblr-rel, We Hart It-tal, és ki tudja mivel még. Ezek elég rövid életűek voltak.
Hosszú közös pályafutásunk volt viszont a Facebookkal. Hogyan is tudnám leírni a kapcsolatunkat? Facebookos nyelven szólva: "bonyolult". Egy ideig imádtam, nagyon sokat lógtam rajta, jelöltem, követtem, posztoltam, lájkoltam. 
Aztán eljött a pont, amikor már inkább csak idegesített. Untam. Túl sok ismerősöm volt. Sok olyan, akivel nem beszéltem egy szót sem soha, csak tudtam, hogy ki ő. (De olyan is volt, akiről nem tudtam ki az, csak tudtam, hogy tudnom kéne... na az a legviccesebb). Szóval tele volt emberekkel a falam és nagyon sok közülük nem érdekelt. A posztjaik sem.
Egy ideig küzdöttem. Egyszer kitöröltem vagy 100 ismerősöm, de hamarosan újabb 100 lépett a helyükbe. Próbálkoztam azzal is, hogy elrejtem a posztokat a falamról.
Sokáig azért tartottam meg az accountom, hogy az oldalakat, amiket követek, láthassam. De aztán a facebookos előválogatás miatt elkezdtek nem megjelenni a falamon, mert ha nem lájkoltam eleget, vagy kattintgattam rájuk, a Facebook úgy gondolta, hogy az engem nem érdekel.
Mindemellett folyton jöttek az értesítések, amik igazából szintén nem érdekeltek. Először ezeket is próbáltam kikapcsolgatni, de végül rájöttem, hogy túl sok energiát fektetek ebbe az egészbe és sehol nem vagyok az elvárt eredménytől, mivel ekkor már igazából az egész Facebook nem adott semmi pluszt az életemhez...
Így először leszedtem a Facebook alkalmazást a telefonomról, majd nem sokkal később az egész accontom kitöröltem, valamikor ez év elején. 
Hihetetlen vagy sem, nem hiányzott egy percig sem azóta. Van ugyan néhány üzlet, étterem, cég, stb, amit ott lehet a legkönnyebben megtalálni, a Google is a Face linkjét dobja fel először. Azokat viszont acconunt nélkül is meg lehet nézni. Egy szó mint száz, nem érzem, hogy lemaradnék bármiről is emiatt. Sőt jobban érzem magam, hiszen sikerült a "digitális" életemet is lomtalanítani.

Ha röviden szeretném összefoglalni mindazt, amiről a fentiekben írtam, azt mondanám: ne te szolgáld a telefonodat, a telefonod szolgáljon téged. :)
Nekem a minimalizmus lényege az, hogy megszabaduljak a feleslegtől, hogy helyet csinálhassak a fontos dolgoknak, az időmet rabló tevékenységektől, hogy jusson idő a fontosak számára. Ez el is mond mindent, ugye?

Nóra


                                



6 megjegyzés:

  1. Szia Nóra!Irtad, h van konyvolvaso app a telefonodon, erdekelne, h melyik (nekem is Windows telefonom van) es hogy mennyire hasznalhato/hasznos? Koszi, Nia

    VálaszTörlés
  2. Szia Nia!

    DjVu Readerem van és szeretem. Tudja, hol járok a könyvben és nem kell mindig visszakeresni, hogy épp hol tartottam. :) Bár a lapozgatással elég sokat kell vacakolni.
    Van Tucan Readerem is, mert a másik nem tudott kezelni egy bizonyos formátumot. Itt nincs gond a lapozással, sokkal egyszerűbb. De összességében szörnyű, mert a könyv, amit olvasok rajta, tele van lábjegyzetekkel, ami az app bedobál a szöveg közepére minden figyelmeztetés nélkül, teljesen érthetetlen helyekre. :D De végül is jobb, mint a semmi...
    Van még Audible-öm, ami egy hangoskönyv hallgató app. Egy könyvem van rajta, amit ingyen kaptam trial month-hoz (amúgy ez havi előfizetéses lenne, de egy hónapot mindenkinek adnak ingyen, utána pedig lemondhatod). Ez az app nagyon jól működik.

    Szóval megy, de nem a legjobb. Ha sok könyvet olvasol, lehet, hogy jobban jársz egy Kindle-lel, vagy ilyesmivel. Nekem ez így elég, mert elég ritkán használom.

    Ha találsz valami jobbat, szólj nekem is! :)

    Üdv,
    Nóra

    VálaszTörlés
  3. Köszi Nóra. Egyelőre kipróbálom az app-os megoldásokat, meglátom,hogy tetszik. E-book olvasót egyelőre nem tervezek, sok meglevő kinyomtatott könyv vár még rám :) Meg amúgy nagyon szeretem a papír, pont a visszalapozgatások miatt is. De persze, gondolni kell a fákra is, új könyvet mrá nem igen veszek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én néha-néha veszek könyvet. Bár nem olvasok nagyon sokat, de eszembe jutott, hogy talán be kéne iratkozni a könyvtárba. Egyetemista korom óta nem is játam arra. Még az is lehet, hogy izgalmas lenne :)

      Törlés
    2. A könyvtárnak megvan a varázsa. Emlészem elég sokat lógtam a hozzánk legközlebb eső Szabó Ervin könyvtárban. Csakhogy sokszot csomó könyvet hazahoztam, hogy majd mindet elolvasom, a végén természetesen nem sikerült, és fizethettem ki a késedelmi díjat:D

      Törlés
    3. Ez velem is nagyon sokszor megtörtént :D

      Törlés