2017. július 25., kedd

Környezettudatos háztartás és nulla hulladék minimalista szemmel - 3. rész



Folytatódnak nulla hulladék kalandjaim

Tavasszal voltam a helyi szeméttelepen egy munkahelyi kirándulás jóvoltából. Elképesztő, amikor egyben látod, hogy mennyi hulladékot termel a városod.

Négy említésre méltó dologgal jöttem el a programról:

1. Szomorú, hogy nem biztosítunk több forrást nekik közpénzből, hanem azt várjuk, hogy jól működő vállalkozásuk legyen a szemétből és eltakarítsák utánunk, amit művelünk. Így persze nem is tudnak mindent megtenni, amire lehetőség nyílna akkor, ha több pénzük lenne.

2. Mindenkinek érdemes lenne elolvasnia a lakóhelye szelektív hulladékgyűjtésre vonatkozó szabályait (ami településenként eltérő egyébként). Nagyon sok mindent meg lehet belőle tudni.

3. Az a szerves hulladék, ami a kukába kerül, veszélyes hulladékként végzi.
Eddig azt gondoltam, nem baj, ha krumplihéj és társai a kommunálisba mennek, mert az legalább nem ártalmas szemét, hiszen természetes és lebomlik. És bár ez igaz, de sajnos egy helyre kerül a nem lebomló nem természetes szeméttel egy hatalmas szemétdomb (vagy inkább szeméthegy) formájában, amely örökre veszélyes hulladékként lesz megbélyegezve és külön bánásmódot igényel, mint pl. belőle létrejövő folyadékok és gázok összegyűjtése és elkülönítése, stb. Szóval a krumplihéj rossz társaságba keveredik és nem lesz többé hasznos, nem kerül vissza a természetes körforgásba.

4. Tényleg azzal tesszük a legjobbat, ha igyekszünk elkerülni a szemét létrejöttét.


Az előtérben kis szeméthegy, a háttérben nagy. Igen, a hátsó is szemétből van. A képen sajnos nem látszik milyen hatalmas, és hogy hány van belőle.


A második nulla hulladék kihívás tapasztalatai

A kihívás: Nem veszünk többet olyan ételt, kozmetikumot, akármit, amiben pálmaolaj van. (Kivéve, ha az bio.)

Azt gondoltam, hogy nem lesz nagy dolog elkerülni a pálmaolajat, mert úgy kb. egészségesen étkezünk (leszámítva, hogy hatalmas junk food rajongók vagyunk ;) és natúrkozmetikumokat használunk. Tévedtem.
Mi jut eszedbe, ha azt mondom: Sodium Palmate? Nekem eddig nem sok elképzelésem volt róla, de most már tudom, hogy elszappanosított pálmaolajat jelent. Tudod hány natúrkozmetikai szappan alap összetevője ez? Arra kellett rájönnöm az utóbbi időben, hogy sajnos majdnem mindé. Komolyan ledöbbentem. Most próbálok keresgélni olyan szappanokat, amiben nincsen.
Bele is buktam a kézmosó szappannal a kihívásba, de nem adom fel. :) A történet röviden annyi volt, hogy bementem a DM-be a szokásos Alverde kézmosó szappanunkért, és bumm, összetevők: pálmaolaj. Választhattam, hogy vagy az ezerakárhányszáz forintos Manna szappannal fogunk kezet mosni (amit már korábban beszereztem), vagy még most az egyszer "elviszem a pálmát" és maradok a 300 Ft-os natúr szappanomnál (ami amúgy papírdobozban van, natúrkozmetikum és eddig azt hittem, hogy minden oké vele). Megvettem, mert már nagyon kellett. Legközelebbre viszont keresek mást.
Étel fronton a "kedvenc" példáim, amikkel találkoztam: müzliszelet, chips, trüffel, wasabis mogyoró, margarin és a végső és teljes ledöbbenésem: a Mogyi márkájú kesudió. Hogy kerül a kesudióba a pálmaolaj? Őszintén nem értem. Gondolom abban sütik ki...


Amit már csinálok és talán neked is lesz kedved kipróbálni
Ebben a részben saját példákat gyűjtök, amik számodra is érdekesek lehetnek

Az előző poszt után említettétek a takarítószereket. Ez bizony nagyon jó terület. Sok-sok vegyszer használatától tudjuk megkímélni magunkat is és a környezetünket is, ha az otthoni takarításhoz környezetbarát összetevőket keresünk. Összegyűjtöttem, én mit használok egy átlagos héten otthon:



- Ecet: Teljesen természetes, nem bánt senkit és semmit. Bolti 20%-os étkezési célú ecetet használok, általában vízzel keverve, általános fürdőszobai tisztítószerként. Szoktam még vele mosógépet és lefolyót tisztítani, és a mosogatógépbe is szokott kerülni belőle.
Nulla hulladék akkor lenne, ha be tudnám szerezni üvegben. Sajnos csak 1 literes műanyag kiszerelésben találtam eddig. De így is nagy sok terheléstől mentem meg a környezetünket - és vegyszertől a szervezetünket - a használatával.

- Szódabikarbóna: A fürdőszobában és a konyhában alkalmazom a makacsabb szennyeződések ellen.
Ezer módon fel lehet használni. A Kedvesem például most kísérletezik vele (az étkezési fajtával) dezodor helyettesítőként.

- Dr Bronner folyékony szappan: Ezt a csodaszappant bármire lehet használni, takarításhoz, mosáshoz, tisztálkodáshoz és még fogmosáshoz is jó. :)
Ez is műanyag flakonban jön, de eszméletlen sokáig kitart nálunk. Kicsit vicces, hogy takarításra használom, amit Magyarországon tusfürdő áron árulnak, de simán megéri az árát. Kb. 1-2 evőkanálnyihoz rakok 2-3 deci vizet és spriccelős flakonban tartom. Ezzel takarítjuk a konyhai felületeket, az ablakot és minden bútort, beleértve a tükröt is, és nagyobb hígitásban ezzel is mosunk fel.

- Wc tisztító: Nekem a teljesen természetes  megoldások eddig nem jöttek be, így Denk mit-et veszek a DM-ből. A zöld, környezetbarát fajtát.

- Wc-be rakós wc-frissítő: Mindig azt hittem, hogy enélkül nem lehet élni. Aztán egyszer felfedeztem a mondatot a dobozon: "súlyosan károsítja a vizek élővilágát", vagy valami ilyesmi. Azóta nem használjuk és komolyan mondom, ha rendszeresen van takarítva a wc, akkor nincs rá semmi de semmi szükség a világon.

- Mosogatószer: Dm-es Denk mit környezetbarát kézi mosogatószert és mosogatógép tablettát használok. A kézi műanyag flakonban van ugyan, de a mosogatótabletta papír csomagolású és bár egyesével van csomagolva minden tabletta, nem kell kicsomagolni őket, mert a belső csomagolás feloldódik a mosogatógépben.

Mindez nemcsak környezettudatos takarítást eredményez, de egyszerűbb  és olcsóbb is, mintha minden egyes problémára külön-külön terméket vásárolnék. Kevesebb helyet foglal és nem kell 25 féle tisztítószer között kotorásznom minden alkalommal, amikor valamire szükségem van. Éljen a minimalizmus! ;)


Ahol javítani szeretnék - kihívás önmagam számára
Ebben a részben azonosítok egy területet, amit szeretnék kijavítani a bejegyzés sorozat következő állomásáig.

A mai kihívás: komposztálás. Nem tudom mikor, nem tudom hogyan, de meg fogjuk oldani a dolgot valahogy. :)


Te milyen természetes, környezetbarát vagy nulla hulladék alternatívákat használsz? Ha van ötleted, kérlek, oszd meg velem is! Kíváncsi vagyok és folyamatosan kutatok új ötletek iránt.

Nóra

2 megjegyzés:

  1. Szia!Házi mosószappamt simán lehet disznózsírból és használt sütőolajból készíteni.A fürdéshez pedig csak oliva olajból.Kezdő szappankészítőknek való kihívás.Ha a mosószappannal megvagy,abból pedig szóbabikarbóna segítségével és mosószódával szuper folyékony mosószert pár száz forintra jön ki az ára 5liternek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Ildikó!
      Nagyon sok remek lehetőség van. Nagyon szuper vagy, hogy megtanultad és veszed is a fáradtságot, hogy elkészítsd ezeket! :) Néha én is eljátszom a gondolattal, hogy milyen jó lenne szappant csinálni. (Ilyenkor általában levenduladarabokat és mindenféle illóolajokat képzelek el szép üvegcsékben. ;))De be kell látnom, hogy sajos nem tudok mindent magam elkészíteni itthon. Nekem egyszerűbb, ha megveszem tapasztalt emberek munkájának gyümölcsét.
      Még a komposztálást sem sikerült megvlósítani sajnos (ami ebben a bejegyzésben célként tűztem ki), de hamarosan kertesházba költözünk, ahol szeretnénk konyhakertet és komposztot is, úgyhogy már úton vagyunk a megvalósítás felé. :)

      Törlés