2016. május 12., csütörtök

És hogy mi jön a ruhásszekrény után? Hát, minden más... - Egész lakásos lomtalanítás


Amikor a minimalizmusról beszélünk, legtöbb esetben a felesleges tárgyaktól való megszabadulásnál kezdünk. Nem véletlenül. A minimalizmus egy eszköz ahhoz, hogy az életünk középpontjába az kerüljön, ami igazán fontos, értékes számunkra. Ennek része, hogy ne vegyenek körül felesleges kacatok, amik csak az útjában állnak mindennek.

Ha fel kéne sorolnod három, számodra nagyon fontos dolgot, mi jutna először eszedbe? Nekem a szeretteim (a cicámat is beleértve), a nyugalom és a fotózás. Emellett persze sok minden van még. Hirtelen ezek ugrottak be. És neked?
Erre a kérdésre a legtöbb ember nem azt fogja válaszolni, hogy a legújabb shogun késkészlet, amit a TV shopból rendeltem, vagy a szoknya, amit a múlt héten vettem a tavaszi leárazáson, vagy a csavarhúzó a kamrában (hacsak nem élsz-halsz a barkácsolásért;). Persze, hogy nem a tárgyaink fognak eszünkbe jutni legelőször.
Említettem a fotózást. Mondhatnád: "Ahhoz kell fényképezőgép. Az pedig egy tárgy!" Ez így igaz. Viszont nem egyszerű tárgy, hanem olyan, ami hozzásegít ahhoz, hogy foglalkozzam valamivel, amit igazán szeretek. Ettől értékes lesz. Lehet, hogy neked is van egy fényképezőgéped, de csak a helyet foglalja az egyik fiókban, mert a mobilod használod fotózásra, és már évek óta elő sem vetted. Ebben az esetben nem az érték, hanem a felesleg kategóriába tartozik.
Számomra a minimalizmus egyik lényege, olyan és csak olyan tárgyakkal körülvenni magam, melyeket szeretek, vagy igazán hasznosak, hogy a dolgok ne akadályozzák, hanem elősegítsék azt, hogy arra fókuszáljak, ami nekem fontos az életben.

Az elsődleges és talán leglátványosabb lépés a minimalista úton tehát megszabadulni a felesleges tárgyaktól. Én ezeket leginkább szemétként emlegetem. Az esetek többségében azonban nem szó szerinti szemétre gondolok, hanem nekem már felesleges, valaki más számára viszont még tökéletesen használható dolgokra.
Évek óta meggyőződésem, hogy a zsúfolt tér zsúfolt fejet is jelent. Szeretnék tiszta fejet, amihez tiszta otthonra van szükségem. Régóta tudom ezt, mégsem sikerült megvalósítanom. Érdekes, nem? Az ok az volt, hogy azt hittem, rendszerezéssel majd elérem a célom. De nem így volt. Erre akkor döbbentem rá, amikor találkoztam a KonMari módszerrel. Marie Kondo azt mondja, hogy a legtöbb ember ott rontja el, hogy rendszerezgeti, pakolássza a felesleges dolgokat. Mindenkinek ott kéne kezdenie a rendrakást, hogy megszabadul a feleslegtől.

Januárban indult az intenzív lomtalanítási projektem. Akkoriban kezdtem ismerkedni a minimalizmus fogalmával és akkor olvastam Marie Kondo könyvét, amiről már korábbi bejegyzésekben is szót ejtettem.
Úgy tervezem, hat hónap kell a nagyjához, KonMari szerint is alsó hangon ennyi idő a "nagy rendrakás". Első hallásra a fél év hosszú időnek tűnik. Most vagyok az ötödik hónapban és még nem végeztem. Innen nézve már nem is olyan sok ez az idő. Ha belegondolok, hosszú évek alatt gyűjtöttem össze azt a sok mindent, amit most átnézek egyesével. És persze nem is napi 8 órában lomtalanítok. Akkor csinálom, amikor épp időm, energiám, kedvem engedi.
A fél év június végén jár le. Azt persze tudom, hogy igazából sosem lesz teljesen befejezve a mű, hiszen folyton változunk. Új dolgokat hozunk be az otthonunkba, régiek pedig, amik egykor szolgáltak minket, egyszer csak már nem szükségesek. Ráadásul, ahogy gyakorlom az elengedést, úgy idővel más szemmel nézek sok dologra, amit először még meg akartam tartani. Ez máris jól látszik.
Ma már törekszem rá, hogy csak akkor vigyek haza új dolgot, ha szükségem van rá, és ha tudom, hogy szeretni fogom. Nagyon figyelek rá mit veszek, vagy mit fogadok el másoktól. Ez persze nem biztos, hogy mindig sikerül, de ez természetes. Nem lehetünk folyton 100%-osak.

KonMari ajánl egy szerinte nagyon tuti, jól bevált sorrendet a válogatáshoz:
- ruhák
- könyvek
- iratok, papírok
- CD-k, DVD-k
- bőrápoló termékek, kozmetikumok
- bizsuk, kiegészítők
- elektromos készülékek és azok tartozékai
- háztartási kellékek (írószerek, varrókészlet, stb.)
- háztartási fogyóeszközök (gyógyszer, tisztítószer, papírzsebkendő, stb.)
- konyhai eszközök, élelmiszer
- érzelmi értékkel bíró tárgyak, fényképek
- egyéb

Én is így kezdtem: ruhák, könyvek, iratok... De ezután már nem feltétlenül sikerült betartani a KonMari sorrendet. Vannak dolgok, amik szó szerint csak szét voltak hagyva a lakás mindenféle pontján, de méginkább gondosan el voltak pakolva. Ezeket meg sem próbáltam kategóriákba szedni. Inkább csak válogatom őket, amikor a kezembe akadnak és a megmaradókat lehetőség szerint már a saját kategóriájukkal együtt helyezem el.

Összességében úgy érzem, eddig jól megy a dolog, máris vannak pozitív hatásai.
Szeretném, hogy mindennek legyen helye. Ezzel még nagyon küzdök a mai napig is. Aminek már van, az általában szépen el is van rendezve. Aminek nincs, ott mindig visszatér a rendetlenség.
Szeretném, hogy könnyebb legyen a takarítás. Ennek jeleit észlelem már, de még nem annyira, mint az elején azt elképzeltem. Eleve nagyon sok időbe telik a lomtalanítás, pakolászás, amit sokszor a takarítástól veszek el. Így ezen a téren nem mondanám magamat egyelőre erősnek. De jobb, mint volt. Gyorsabban eljutok például magáig a takarítási fázisig. Régen egy-két órámba telt csak az, amíg rendet raktam előtte. Olyankor már kinek van kedve még nekiállni takarítani? Nekem nem nagyon volt. Most, ha rendetlenség van, akkor is el tudok pakolni 10 perc alatt. Ez nagyon nagy dolog!
Szeretném, hogy ne felhalmozott szemét raktára és megoldatlan feladatok (pl. takarítás hiánya) özöne fogadjon, amikor hazaérek. Szeretném, hogy nyugalmat sugározzon az otthonom, a béke kis szigete legyen számomra. Máris jobban érzem magam itthon, szebb is lett sok minden. Nagyon jó érzés látni az eredményeket, amiket eddig elértem. Ezek miatt tudom, hogy jó úton járok. Szorítsatok nekem, hogy júniusban életem ezen fejezetének a végére érjek! :)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése