2018. október 24., szerda

Baba kapszula ruhatár kísérlet - az előkészületek



Nagyon szerettem volna baba kapszulát csinálni, azaz leginkább csak nem több ruhát venni a kisfiunknak, mint amire szüksége van. Mivel még sosem volt gyerekem, így fogalmam sem volt, hogy mi is az, ami kellhet, de nagyon próbáltam kitalálni. Mint minden számomra új témában, beható kutatást végeztem, hogy választ kapjak fel (vagy fel sem) merült kérdéseimre.

Abból indultam ki tehát, hogy nem akarok túl sok ruhát a babának. Legyen kapszula ruhatára neki is. Nade mi a túl sok? És mennyi időre előre érdemes tervezni a ruhákkal? Milyen gyorsan fog nőni?  Milyen ruhafajtákra lesz szüksége? Milyen anyagból legyenek? Milyen színeket szeretnék? Ezek egy része persze csak utólag fog kiderülni, de legjobb tudásom szerint azért próbáltam előre megválaszolni őket.

Méretek
Én 50-essel, a Kedvesem 56-os ruhákkal kezdte a földi pályafutását. Mivel az ultrahangok szerint elég nagy babát vártunk, így 56 és 62-es ruhákkal készültünk az első egy-két hónapra. Összességében pedig úgy voltunk vele, inkább kevesebb legyen, mint túl sok. Ha kell, maximum veszünk még út közben.

Ruhafajták
A "mindenképp szeretnénk, hogy legyen, mire megjön a baba" listán a következők voltak: body-k, rugdalózók, sapka, hálózsák, mosipelus.

Biztonságos ruhák
Az egyik nagyon fontos kérdésem az volt, hogy vajon mi az egészséges a babának. Internetes kutatásaim alapján úgy döntöttem, hogy amennyire csak lehet, kerülni fogom a szintetikus anyagokat (ez nem csak baba, de felnőtt ruháknál is elég jó politika). Bár nem mindig látszik megoldhatónak, hogy ne kerüljön ilyesmivel kapcsolatba (egy vízhatlan overál pl. sosem fog 100% pamutból készülni, de nem is kerül közvetlenül a kicsi bőrére). Azért a cél az, hogy a lehető legjobbat hozzuk ki a dologból.
Alapvetően kétféle ruhára vadászunk:
1. Használt ruhák: ismerősöktől kapott darabok, amik természetes anyagból vannak. Ez főleg pamutot jelent.
A használt ruha a lehető legkörnyezettudatosabb megoldás. Ha pedig ingyen kapod, akkor ugye szuper pénztárcakímélő dolog is.
A kapott ruhákon vadásztam a címkéket, hogy megtudjam az anyagösszetételt. Amiben volt olvasható címke, könnyű volt eldönteni, hogy jó lesz-e. Ahol tippre kellett menni, ott próbáltam jól tippelni. Remélem sikerült. A legtöbb használt ruhácskában  találtam szerencsére címkét.
2. Új ruhák: OEKOTEX vagy GOTS minősítéssel rendelkező természetes anyagú darabok. Ez is leginkább pamut, lehetőség szerint biopamut kategória.

Ismerősöktől kapott ruhák - hol a határ?
Először azt éreztem, lehet, hogy túl válogatós vagyok, mert csak nagyon kis részét fogadtam el a felajánlott ruháknak. Majd egy idő után azt láttam, hogy mégis nagyon sok gyűlt össze, mert már alig tudtam hova rakni őket. Persze ekkor még tényleg fogalmam nem volt, mennyi ruhára lesz szükségünk.
Nagyon jó az, hogy az emberek kézről kézre adják a babaruhákat, de azért van árnyoldala is a dolognak. Amikor olyanokat is kaptam már, amik két éves gyerekre jók, teljesen bestresszeltem. Még életemben nem volt gyerekem. Fogalmam sincs arról sem, hogy a első héten hogy kéne felöltöztetni, csak elméleti elképzeléseim vannak. Honnan tudhatnám, hogy mit akarok majd ráadni két éves korában?
Ezért úgy döntöttem, hogy hacsak valami nagyon nem tetszik meg, az ilyen nagy ruhákat nem fogom elfogadni. Majd kelleni fognak, tudom. De van az úgy, hogy nem tudunk egyszerre mindennel megbirkózni. Nekem ez már túl nagy falat volt mentálisan. Vagy úgy is mondhatnám, hogy nemcsak fizikai, de mentális "szemetet" is termeltem volna vele, ha elfogadom. És persze a következő két-három-négy évben pakolgathattam volna a millió ruhát. Így is van sok félrerakva, ami csak később fog kelleni.

Új ruhák
Vettünk előre néhány új ruhát is a babánknak. Először is szerettem volna, ha a legelső beszerzett darabot mi választjuk neki és nem kapjuk. Úgyhogy ezt már elég korán megvettük. Ebben nyilván nem volt semmi logika, csak egy érzelmi döntés volt. :)

A mindentudó textilpelenka
Állítólag a textilpelenka mindenre jó a baba körül büfiztetéstől takarításig, és érdemes belőle jó sokat kéznél tartani. Nekünk kb. 20-25 darab gyűlt össze. Sikerült 100%-ban ismerősöktől összeszedni használtan.

Mosható pelenka
A terv úgy szólt, hogy a baba ruhatárához hozzá fog tartozni a mosipelus is. Ezért ebből beszereztünk 10 darabot kísérleti jelleggel. Itt is biopamut belsőt választottunk. A külső viszont műanyag, mivel a pamut belső magábaszívja és átengedi a nedvességet.

Színválasztás
Nem is én lennék, ha nem alakult volna ki a ruháknál egy természetes preferenciám, ami nagyon hasonló lett a saját ruháim színeihez. Próbáltam semleges színűeket beszerezni, hogy ha esetleg lesz valamikor lány gyerekünk, akkor ő is tudja majd hordani őket, de persze becsúszott egy-két fiús darab is, mivel most kisfiút vártunk.
Az is cél volt, hogy ha mosásnapon vagyunk, vagy apa öltözteti a babát, akkor se keletkezzenek hatalmas "divatkatasztrófák" az össze nem illő darabokkal. Persze nem hiszem, hogy a babát ez zavarná bármikor is. ;)

Mind a ruháknál, mind a pelusoknál majd a mindennapok és a babó fogja eldönteni, hogy jól választottunk-e. A jövőbeli baba kapszulás bejegyzésekből ki fog derülni, hogy az elmélet hogyan vált be a gyakorlatban.

Nóra

2 megjegyzés:

  1. Így kezdtem én is, hogy elég lesz ennyi és ennyi ruha. Aztán vettem még kétszer annyi textilpelenkát meg ruhát, mert a gyerek állandóan bukott és nyakig szarta magát. Utána meg mindent kilyukasztott, főleg térdrészen. A második gyereknek szerintem nem is vettünk ruhát, csak mikor már nagyobb lett és megtetszett neki egy-két figurás póló. Nehéz belőni, mennyi a szükséges. Természetesen adtam tovább a ruhákat, egyéb kellékeket, bizományiba, illetve ingyen.
    Nekem csak később kezdtek el adni ruhákat, kb. ovisok voltak a fiúk, akkor nagyon jól jött. Minimum felszerelésük volt, oviba jó volt a mackó, abban is mentek, a többi gyerek is, egy-két kislányt leszámítva, sőt még ünneplőt sem kértek az oviban, elég volt a csinos, ha ünnepség volt.
    Most is elég két nadrág év közben, télire meg két bélelt és kész. Felsőkből van több, mindent örököl a kicsi.
    Én úgy fogadtam el bármit és úgy is adom tovább, hogy aki kapja azt csinál vele, amit akar. Nem kérem vissza. Szerintem így van értelme. Szomorú lennék, ha egy kedvenc ruhát kibolyhosodva, pecsétesen kapnék vissza, pedig ez azért gyakran előfordul kisgyereknél. Szóval úgy gondolom, ruhákban minimalisták vagyunk, csak az van, ami kell. Sajnos a játékok terén ezt nem mondhatjuk el magunkról, de most nem is ez a téma :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez nagyon jól hangzik! Mi végül elég sok ruhát vettünk a babának, mert kb. csak body-t és rugdalózókat adunk rá, a kapott ruhák között meg a body-k melett van egy csomó nadrág. Cukik voltak, ezárt választottam ki őket, de rájöttem, hogy semmi szükség nincs rájuk. :) De szerintem erről még úgyis fogok írni egy update-ben. :)
      Kíváncsi vagyok, hogy a játékokkal nálunk hogy lesz. Most jött el az idő, hogy már érdeklik a babát, bár megfogni még nem nagyon tudja őket, úgyhogy egyelőre elég minimálon vagyunk. ;)

      Törlés