2016. április 21., csütörtök

Capsule wardrobe - a minimalizmus kapujában (elmélet)


A minimalizmus felé vezető út első lépése nálam a capsule wardrobe volt. (Nyers fordításban: kapszula ruhatár.)
Ennek lényege, hogy viszonylag kevés ruhád van, melyek nagy része összeillik, egymással jól kombinálható. Így kis mennyiségű ruhadarabból, nagy számú kombinációt tudsz összeállítani.
Olyan és csak olyan ruhákat válogatsz be a kapszuládba, amiket nagyon szeretsz, jól és igazán önmagadnak érzed magad bennük. Kevesebb ruhadarabod van, így kevesebből kell választanod öltözéskor.
Ez a két dolog együtt elkerülhetővé teszi a "nincs egy rongyom, amit felvegyek" szindrómát, valamint nap mint nap megkönnyíti a döntést, hogy miben indulj útnak otthonról.
Akármi is akad a kezedbe reggel, biztosan tudod, hogy a nap folyamán nem fogsz feszengeni a ruhád miatt, nem fogsz arra gondolni, hogy mégis a fehér blúzt kellett vona felvenni, amit először próbáltál fel aznap, de aztán lebeszélted magad róla valamiért. (Ismerős helyzet?) Összességében jobban öltözöttnek, magabiztosabbnak érzed magad (és mások is így fognak látni téged), hiszen a ruhatárad minden egyes ruhadarabját igazán szereted.

Előrebocsátom, hogy nekem még nincsen capsule wardrobe-om. Azt hiszem, hogy én inkább lassú víz partot mos típus vagyok. Nem szeretem a gyors, drasztikus változásokat. Így ahelyett, hogy sokkolnám magam és kidobálnám az összes ruhámat, inkább fokozatosan haladok a cél felé. Nagy örömömre, az eredmények így is jönnek folyamatosan és úgy érzem, készen állok rá, hogy májusban összeállítsak egy igazi nyári kapszula ruhatárat.

Inspirációm 2 fő forrásáról fogok most írni. Ezek mellett sok-sok nagyon értékes YouTube csatorna és blog tapasztalatait is hallgatom, olvasom folyamatosan. Ha mindenkiről szót ejtenék, holnapután sem lenne vége ennek a blogbejegyzésnek... Ezért választottam ki a számomra legfontosabb két vezérfonalat: a Project333-t és a KonMari módszert.
_________________________________________________________________________________

Project 333 - Courtney Carver kapszulája (http://bemorewithless.com/project-333/)

Courtney Carver sok témával foglalkozik. Mint minden minimalistának, a célja, hogy olyan életet éljen, amiben a kevesebb több. Kevesebb rohanás, kevesebb stressz, vagy éppen kevesebb ruha. Több idő, több nyugalom és több mosoly a mindennapokban.

A Project 333-nek néhány nagyon egyszerű szabálya van, ami segít könnyen megérteni az elképzelést. Természetesen ezek nem kőbe vésett törvények. Eltérhetsz tőlük. Én magam is ezt teszem. Keresem a saját utamat, a kedvemnek, ízlésemnek és lehetőségeimnek megfelelő ruhatárat.

Az alapszabályok:
- Egy kapszula 3 hónapra készül, azaz minden évszakra egy.
- A 3 hónap alatt 33 darabot variálj, beleértve ruhákat, kabátokat, ékszereket, cipőket, kiegészítőket (pl. táska, sál).
- A 33 darabba nem számít bele az eljegyzési-, jegygyűrűd, vagy más érzelmi értékkel bíró ékszer, melyet mindig hordasz, valamint a fehérneműk, az alvós-, otthoni- és edzős ruhák.
- Válaszd ki azt a 33 darabot, mely a kapszuládat fogja alkotni, az összes többit pedig csomagold el és süllyeszd el egy szekrény mélyére.
- Tartsd szem előtt, amikor kiválasztod a ruhákat, hogy azokban fogsz dolgozni, szórakozni, bevásárolni, játszótérre menni, azaz azokban fogsz élni a következő három hónapban.
- Ha ez idő alatt úgy érzed, hogy valamelyik ruhád már nem jó rád, megkopott vagy egyéb dolog miatt nem szívesen viseled, cseréld le nyugodtan egy másik darabra.
- Ennyi. :)
_________________________________________________________________________________

A KonMari módszer - Marie Kondo - Rend a lelke mindennek (könyv)

Marie Kondo nem minimalista, hanem rendrakási szakértő. Szerinte, ha rendet akarsz tenni az otthonodban, először mindenképp a ruháiddal kezdd. Milyen szerencse, hogy én is épp itt kezdtem! ;)

Az ő módszere nagyon egyszerűen leírható:
- Vedd sorra a holmijaidat. Kérdezd meg magadtól: örömet okoz nekem? Ha igen, tartsd meg. Ha nem, válj meg tőle.
- A hatékonyság érdekében keresd meg az összes ruhádat és hordd össze őket a lakás egyetlen pontján. (Ha túl sok ruhád van, érdemes őket különböző kategóriákra bontani és egyszerre csak egy kategóriával dolgozni, mint pl. felsők, cipők, táskák, stb.)
- Ha minden ruhád egy helyen van, fogd a kezedbe őket egyesével, majd kérdezd meg magadtól: ez örömet okoz nekem? KonMari szerint nagyon fontos, hogy ne csak a szekrényben lógva nézd végig a ruháidat, hanem tényleg fogj a kezedbe minden egyes darabot külön külön. Csak így tudod meghozni a helyes döntést.
- A módszere szól nemcsak a válogatásról, hanem a ruhák tárolásáról is (hogyan hajtogasd, hogyan rendezd el őket a vállfákon...). Ezek is nagyon jó tippek. Mindenkinek csak ajánlani tudom a könyvet. Amióta olvastam és alkalmazni kezdtem a tanácsait, tényleg öröm benézni az azelőtt "zsúfolt, becsukni alig tudom, semmit nem találok" típusú ruhásszekrényembe.

Egyébként ő ezt a módszert nem csak a ruhákra alkalmazza, hanem minden más tárgyra, ami az otthonokban fellelhető.
Az örömet okoz-e nekem kérdést kiegészíti a "valóban hasznos-e számomra, szükségem van-e rá" kérdéssel is. Hiszen lássuk be, egy befizetendő csekk, vagy az autó kötelező biztosításának papírjai a legritkábban okoznak örömöt bárkinek is, de szükségünk van rájuk, így megtartjuk őket.
____________________________________________________________________________

Ezt a bejegyzést eredetileg egy nem túl hosszú, bevezető irománynak szántam a kapszula ruhatárak világába. Amikor írni kezdtem jöttem csak rá, hogy röviden ez nem fog menni. Így ezen a héten ez elméleti alapokról írtam, melyek mentén elkezdtem felépíteni (vagy inkább leépíteni) a gardróbom. A következő bejegyzésben pedig a gyakorlatról, személyes tapasztalataimról számolok majd be.

Remélem lesz egy-két kóbor lélek, aki hasznosnak tartja ezt a bejegyzést. A komment mezőt használjátok nyugodtan! ;)

Nóra










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése