2017. március 2., csütörtök

Tavaszi kapszula ruhatár (2017)




A hétvégén elkészült a legújabb kapszulám. Ezúttal nem vásároltam semmit, minden darab a már meglévő ruháimból került bele. Nem mondom, hogy ha nulláról kéne felépítenem a ruhatáram, akkor pontosan ugyan így nézne ki. De mivel még mindig elég sok darab van "raktáron", próbáltam abból dolgozni, amim van.

Téli tapasztalatok
A téli kapszula nagyon jól megállta a helyét. Nem volt hiányérzetem egyáltalán. Annyira nem, hogy nem is használtam ki a kiskapukat, amiket hagytam magamnak. Volt három, kicsit elegánsabb ruhám, amiket a ruhásszekrény másik felébe tettem, mondván, hogy nem tartoznak a kapszulához, de hátha lesz kedv vagy alkalom, hogy felvegyem őket. Ugyan így volt néhány cipőm is. Ezekről úgy, ahogy voltam, teljesen megfeledkeztem és egyáltalán nem hordtam őket. A tanulság: ha legközelebb valaminek esélyt akarok adni, akkor azt bele fogom venni a kapszulámba, amit pedig félre akarok tenni pihenni, azt elteszem rendesen.
Ahogy azt már a téli bejegyzés megírásakor is sejtettem, a kis kapucnis dzsekim nem bizonyult elég melegnek, főleg ezen a kivételesen hideg télen. Úgyhogy vettem helyette egy nagy-nagy kabátot, ami jó társam volt a mínusz 10-15 fokban is. Ez volt az egyetlen darab, amit lecseréltem.
Úgy egy hónapja volt egy "nincs egy rongyom, amit felvegyek" pillanatom. Emlékszem, ahogy ott álltam a szekrény előtt és bevillant: Te jó ég! Ilyet nem éreztem már ezer éve! És tényleg nem. Egyébként ezen az ominózus napon sem volt semmi baj a ruháimmal, ez már akkor is teljesen világos volt, csak épp totálisan bal lábbal keltem fel aznap reggel.

Így készült a tavaszi kapszula
Február elején elkezdtem várni a tavaszt, ahogy kicsit megenyhült az idő. (Értsd: -15 helyett -5 fok volt.) Ahogy az már hagyománnyá vált nálam, először a Pinterestre mentem. Mindenfélét felraktam a legújabb boardomra, ami megtetszett, majd kicsit később átfutottam, végiggondoltam, mik azok, amik igazán tetszenek és illenének hozzám. A hirtelen felindulásból felrakott képeket, olyan ruhákról, amik nem válnának be nálam, kitörölgettem.
A kapszula összerakása előtt pár nappal pedig, ahogy mindig, nekiestem a YouTube videók nézegetésének, hogy lendületet és inspirációt kapjak.
Aztán eljött a nagy nap. Minden, de minden darab ruhámat kipakoltam a nappaliba:



Első körben kiválogattam, hogy mi az, amit már biztosan nem fogok hordani. Ezt a kupacot kivittem a kimenő cuccok ládámba:


Második lépésként végigpróbálgattam, hogy mihez érzek kedvet, mit tudok elképzelni a következő három hónapra. Voltak darabok, amiknél rendesen ujjongani és ugrálni kezdtem a tükör előtt, mert úgy megörültem nekik. :)
Azt is megnézegettem, hogy a lehetséges bejutók hogyan és hogy illenének-e egyáltalán egymáshoz. Ebből kikerekedett egy elég nagy kupac ruha, amit nagyon soknak találtam.
Ezért harmadik lépcsőként elkezdtem újraválogatni őket. Az abszolút kedvenceimet kiakasztottam jól látható helyre. Ezután pedig hozzájuk adogattam szépen a további darabokat, átgondolva, hogy mit mivel lehetne hordani és azt is, hogy mit tudnék nélkülözni a következő szezonra.
Aztán egyszercsak megtörtént a csoda és összeállta a kép:


Amiket ezúttal sem számoltam bele a kapszulába: fehérnemű, ékszer, sapka, kesztyű, alvós- és otthoni ruhák. Sálakat és (vékony) leggingseket viszont az eddigiekkel ellentétben, most beszámoltam. A táskákat és cipőket a téli kapszula óta szintén számba veszem.

Ők lettek a befutók:

A farmer régi. A középső leggings a Calzedoniából van.  Amikor vettem, próbáltam utána olvasni a cégnek, de sokat nem tudtam kihámozni a "800" oldalas etikai kódexükből a gyáraikról, gyártási körülményeikről. Elvileg jó fejek, de félő, hogy a sok duma csak sok duma és semmi más. Nem tudtam eldönteni. A jobb oldali C&A, biopamut.

A short turiból van, a szoknya régi darab (azelőttről van, hogy elkezdtem volna foglalkozni azzal, milyen negatív hatásai vannak a ruhaiparnak).

A két szélső régi darab, a középső turis.

A rövid szürke pulóver régi darab, a sötét H&M Conscious, a hosszú turis.

A két szélső ruha régebbi darab, a középső az Envy-ből van.

A szürke pulcsi turis, a fekete régi darab.

A két szélső H&M Conscious, a középső turis.

A két szélső régi darab, a középső turis.

A kész szélső régi darab, a középső H&M Conscious.

Mindhárom sál régi darab. Utólag még egy negyediket is bevettem a válogatásba.

A bal oldali kabátot télen vettem. Fast fashion boltból. Nagyon meleg, tartósnak látszik. Remélem tényleg az lesz. A másik régi darab.


Plusz egy lépés
Feltett szándékom, hogy a ruháimat a lehető legjobb állapotban a lehető legtöbb ideig megőrizzem. Általában nagyon lusta vagyok és ha találok egy lyukat valahol, bevallom, nem szoktam megvarrni. Vagy félreteszem a ruhát, hogy majd egyszer megcsinálom, aztán hónapokig hányódik a szekrényben, vagy hordom tovább lyukasan, "ott úgysem lehet észrevenni" felkiáltással.
Belátom, hosszú távon ez nem jó taktika. Így mostantól bevezettem a "három hónapos karbantartást", ahogy én nevezem...
A dolog nagyon egyszerű. Végignéztem az összes ruhám, amit kiválasztottam a tavaszi kapszulába és megvarrtam minden kibomlott varrást, minden megjelenő lyukacskát és ruhaborotvával eltüntettem a bolyhokat róluk. Ezután már csak annyi dolgom volt, hogy kimossam azokat, amik régóta a szekrényben gyűrődtek és már kész is voltam.
Válogatástól a mosásig, erre a kalandra gyakorlatilag ráment egy egész napom. De nagyon megérte. A következő három hónapban nem nagyon kívánok a témával foglalkozni. És ezt nagyon megnyugtatónak és egyszerűnek találom.
Egy kicsi dolgom azért lesz még. Ha tovább melegszik az idő, ki kell cserélnem a meleg cipőket és kabátokat tavasziasabbakra. Ezt örömmel fogom megtenni. ;)

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy...
Gondolkodom egy felsőn, amit nemrég láttam a Neten. Ez a darab a Zarából van. A cég előállt egy Join Life nevű vonallal. A H&M mintájára, készítettek egy kollekciót, amiben az anyagok fenntarthatóságára helyezik a hangsúlyt.
Erősen elgondolkodtam azon, hogy vajon okos lépés-e ilyen ruhákat vásárolni. Tudjuk mindkét cégről, hogy fast fashion óriások. A Zara pl. 2014-ben több mint 1 milliárd darab ruhát gyártott. Ez elképesztő mennyiség és semmiképpen sem a fenntarthatóságról szól. 
Mégis, arra jutottam, hogy nem rossz dolog a Conscious vagy a Join Life kollekciókból vásárolni. Egyrészt, nem tudok annyi időt fordítani minden egyes ruhavásárlásra, hogy mindig tökéletes forrásból származzon, amit veszek. Ha így tettem volna az idei télikabát vásárláskor, akkor még most sem lenne meg a meleg kabátom és nem tudom, hogy bírtam volna ki a hetekig tartó zimankót. Másrészt, a tökéletes forrás valószínűleg amúgy sem létezik. A legfontosabb szerintem, hogy jól átgondoltan, keveset és jó minőségű dolgokat vásároljunk. Azzal pedig, ha veszünk egy-egy ruhadarabot, ami egy ilyen kezdeményezésből született, letesszük a voksunk mindemellett és támogatjuk, hogy minél több ilyen jöjjön létre.

Update a Join Life kollekcióhoz.

Ha szeretnéd kicsit jobban beleásni magad a tudatos divat témájába, nézd meg ezt az (angol nyelvű) előadást. Nagyon szépen összefoglalja, amit tudni érdemes:




Jó válogatást, tavaszvárást kívánok mindenkinek! :)

Nóra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése