2017. május 27., szombat

Környezettudatos háztartás és nulla hulladék minimalista szemmel - 2. rész



A mai mottóm: Nem nekem kell megmentenem a Földet.
De tudok jobb döntéseket hozni nap, mint nap, ami által egy kicsit jobb hely lesz a világ.
Azért tartom fontosnak ezt újra hangsúlyozni, mert a hulladékcsökkentés és a környezetvédelem nagyon szövevényes terület és mindig van még jobb mód, ahogyan csinálni lehetne. Ez a tudat be tud szippantani annyira, hogy úgy érzem, nem vagyok elég jó, hogy nem teszek eleget. Pedig ez nem így van. Nagyon is sokat teszünk a kis dogokkal is. És egyre többen, egyre többet. :)
Az első nulla hulladék kihívás tapasztalatai
Az előző bejegyzésben azt vállaltuk a Kedvesemmel, hogy nem fogunk műanyagba csomagolt friss zöldséget és gyümölcsöt venni.
A kísérlet várakozáson felül sikerült. :) Újra felfedeztük a piacot. Rájöttünk, hogy a bevásárlóközpontokban (és sajnos a zöldségesnél is) csak nagyon ritkán lehet zöld salátaféléket találni csomagolás nélkül. Emiatt egy darabig nélkülöznöm kellett a spenótot sajnos, de szerencsére, azóta már itt van a szezonja.
Az első időkben az otthonlevő nejlonzacsikkal indultunk neki a piacnak és sűrűn utasítgattuk vissza az ott felajánlott további zacskókat. Majd később sikerült beszereznem néhány madzagos (nem cipzáros) mosózsákot, ami nagyon jól megfelel a célnak.

Ilyen szépségekkel lehet hazatérni a piacról:



Időközben az erkélyünkön ültetett pici magok is életre keltek és ilyen gyönyörű saláták lettek belőlük. A Kedvesem gondozza őket. Én nem vagyok az a kertészkedős fajta (még).



Amit már csinálok és talán neked is lesz kedved kipróbálni
Ebben a részben saját példákat gyűjtök, amik számodra is érdekesek lehetnek

- Tampon helyett intim kehely.
Ez nemcsak, hogy nulla hulladék megoldás, de egy olyan dolog, amit minden nőnek meg kéne ismernie. Kényelmi és egészségügyi szempontból is a legjobb megoldás, amivel valaha találkoztam. Nekem Natu márkájú van, de nagyon sok félét lehet már kapni.

- Tisztasági betét helyett Thinx.
Ez egy "nehéz napok" fehérnemű. Egyrészt nulla hulladék típusú, hiszen kimosod, mint minden más ruhadarabot és hordod tovább, ellentétben a sok tisztasági betéttel, amit kidobnál a szemétbe. Másrészt sokkal kényelmesebb és egészségesebb alternatíva is. Kényelmes, mert pont olyan, mint egy sima alsónemű. Egészségesebb, mert nem tartalmaz semmilyen vegyszert. Tudtad, hogy a betétekben és tamponokban nagyon sok egészségre káros anyag van?

- Manna deó a szokásos izzadásgátló helyett.
Igen, a dezodorok is károsak lehetnek az egészségünkre. :( De szerencsére már nagyon sok természetes alternatívát lehet találni. Én korábban a Dr. Organic golyós dezodorral próbálkoztam. Azt használtam kb. egy évig, de nem volt annyira jó, hogy továbbra is kitartsak mellette, és nem is éreztem még elég természetesnek.
Így jutottam el a Manna deóhoz. Nagyon elégedett vagyok vele. Nekem tejesen úgy működik, mint egy átlagos dezodor (bár a nyári tesztje még most következik).
Persze ez nem izzadásgátló. Ha az lenne, káros lenne az egészségre. Viszont, mivel már legalább másfél éve nem használtam hagyományos terméket, így azt hiszem a szervezetem átesett egy detoxon és már nem is igényli az izzadásgátlót.
Így már nem kell többé attól tartanom, hogy méreganyagokat tartalmaz a termék, amit nap, mint nap használok. És hogy mitől nulla hulladék? Alumínium tégelybe van csomagolva, ami teljes mértékben újrahasznosítható (ha eljut a szelektív hulladékgyűjtőbe).

- Manna ajakír.
Viszlát műanyag applikátoros ajakírek. Itt a Manna szuperfincsi kakaóvajas ajakkrém, ami csak természetes összetevőkből áll és ugyan olyan alumínium dobozban kapható, mint a fenti deó.

- Mosózsák bevásárláshoz.
Ahogy azt a piacos leírásban említettem, a zöldségek és egyéb termékek vásárlásakor szuper alternatíva a mosózsák. (Már paradicsomot, spenótot és diót is vettem benne.) Könnyű, praktikus és gondolom, nem árulok el titkot, amikor azt mondom, mosható.


Ahol javítani szeretnék - kihívás önmagam számára
Ebben a részben azonosítok egy területet, amit szeretnék kijavítani a bejegyzés sorozat következő állomásáig.
A mai kihívás: Nem veszünk többet olyan ételt, kozmetikumot, akármit, amiben pálmaolaj van.
Ez persze nem jelenti azt, hogy teljesen ki tudjuk zárni az életünkből, mert pl. egy étteremben nem tudhatjuk, hogy mivel főznek. De ahol látjuk leírva, azt el fogjuk kerülni.
A biot ebben az esetben is kivételnek fogom tekinteni, de ha megoldható, ahelyett is inkább mást választok.

Dehát mi a baj a pálmaolajjal? Azt mondják egészséges...
Meg azt is mondják, hogy nem az. De ezt nem tisztem megítélni. Azt azonban tudom, hogy az előállítása mindennek mondható, csak egészségesnek nem.
A világ pálmaolaj termelésének 85%-át Indonézia és Malajzia adja. Ez sajnos nem fenntartható gazdálkodásból származik és elképzelhetetlenül hatalmas területekre terjed ki. Sok rosszat hallottam róla, de gondoltam, szeretnék biztos lenni a dolgomban, így megkérdeztem egy maláj munkatársamat, mit is lehet tudni a pálmaolaj termelésről.
Az ő szavai teljesen egybevágtak a cikkekkel, amiket a témában olvastam.
Elmondta, hogy az országban nagyon sok pálmaolaj ültetvény van. Hogy ezeknek legyen hely, folyamatosan pusztítják az erdőket és a bennük élő állatokat. És ami a legmegdöbbentőbb számomra, hogy a kiöregedett pálmaolajfa ültetvény után végül nem marad semmi. Ahogy ő mondta, a föld örökké halott marad. Semmi nem fog megteremni rajta évtizedekig, mert a növény gyökerei olyan anyagokat termelnek, amik ezt megakadályozzák.
Kérdeztem, hogy beszélnek-e erről a problémáról ott az emberek. Azt mondta, nem nagyon. A kormány nem foglakozik vele, mert a pálmaolaj nagyon jó üzlet.
Elképesztő, hogy azzal, hogy megveszünk egy zacskó chipset, vagy egy müzliszeletet, milyen dolgok részesei leszünk tudtunkon és akaratunkon kívül.
Nehéz megérteni, hogyan történhet ilyesmi. De mint mindig, ez ellen is tudunk tenni. Tőlünk indulhat el a változás. Tudod, ha mi nem vesszük meg, ők nem fogják termelni.
Nagyon remélem, hogy egy nap eljön az a világ, ahol a fogyasztói szokások jó útra térítik az ipart. Ezért pedig mi is tehetünk minden egyes elköltött Forintunkkal.

Te milyen természetes, környezetbarát vagy nulla hulladék alternatívákat használsz? Ha van ötleted, kérlek oszd meg velem is. Kíváncsi vagyok és folyamatosan kutatok új ötletek iránt.

Nóra

9 megjegyzés:

  1. Szia Nóri,

    ami így hirtelen eszembe jutott: kb. 1 éve mosódiót használunk mosásra, a mosógép tartály részébe pedig szódabikarbónát szoktam tenni (kilós kiszerelésűt veszek, 100-as boltban, 300 Ft-ért). Öblítő helyett én 20%-os ecetet használok (az "ecetillat" elillan). Így — amellett, hogy környezettudatos — a mosógépnek is jót tesz, nem vízkövesedig, illetve sokat spóroltunk is. Én a gyerekünk miatt sem akartam kemikáliát használni. (Fehér ruhákhoz szódabikarbóna helyett mosószódát teszünk a gépbe, amit szintén kilós kiszerelésben veszek).

    Érdekes különben, hogy a zöldségesnél sokszor mennyi nejlonszatyit akarnak ránk sózni. Én általában 1-2 szatyit használok, amit többször újrahasználunk, de az eladó minden fajtát szeretne külön tenni (annak ellenére, hogy a méréshez szoktunk segíteni pakolni neki). Mondjuk én ilyenkor felvállalom, hogy környezettudatosak vagyunk, még ez az 1-2 zacsi is sok.
    Míg így is többet lehetne tenni, úgy értem, de ahogy írtad is, kis lépésekkel is lehet haladni. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Évi! :)

      A mosódiótól, nem tudom miért, valahogy óckodok. Úgyhogy most környezetbarát mosószert használok, de az műanyag palackban van... Az ecetes trükköt én is bevetettem. Már sok éve használom. Szerintem nagyon jó. Bár az ecet is műanyag palackban jön. Úgyhogy csak ötös alát kap. :)

      Nálunk is gyűlnek a zacsik még mindig... Az anyukák pl. még sok mindent abba raknak nekünk és néha egyszerűen elbambul az ember a boltban és már késő visszautasítani, stb... De dogozunk rajta. :)

      Törlés
  2. Még egy dolog (amellett, hogy van néhány elírás az előző hozzászólásomban :-) ): több helyről hallottam már a menstr. tölcsérről és érdekelne a véleményed a használatáról, kényelmes-e; esetleg úszáshoz használtad-e. Régóta tervezek hasonló megoldást, amit eddig én találtam (de bevallom, nem próbáltam még) az a mosható betét (esetleg a mosható babapelenkákból jött az ötlet?). Egyik ismerősöm foglalkozik a készítésével, de ahogy beütöttem a gugliba egész sok opció van belőle. Neked esetleg van benne tapasztalatod?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tölcsért csak ajánlani tudom. Futni, biciklizni, meg mindent lehet benne csinálni. Úszni nem próbáltam még. De simán benne lennék abban is. Állítólag 10 évig lehet haszálni egyet. Szóval sokáig kitart.
      A mosható betét ötlete nekem annyira nem jön be. Ezért sosem próbáltam. A sima betétet is mindig kényelmetlennek találtam nagyon. Ezért próbálkoztam meg a Thinx-szel. Mert az egy egyszerű fehérnemű, de pont úgy működik, mint a mosható betét. És szuper. Imádom. Belátom, elég drága első ránézésre. De hosszú távon behozza az árát. Én 4 db-ot vettem. Több nem is kell.
      Ez a 2 dolog együtt konkrétan megváltoztatta az életem. De komolyan. :)

      Törlés
  3. Mostojás is jó dolog!/pelenkaland ról szoktam venni/ Olívia sampon szappan, az én raszta hajamra nem az igazi de a férjem szereti! Szemsmink eltávolításra jó a kókuszzsir. Hentesnél saját dobozba lehet kérni a húst. Stb stb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, ez a mosótojás nagyon érdekes! Még sosem hallottam róla ezelőtt. Köszi!!
      A szappanon nagyon gondolkodom sampon helyett, nagyon sok pro és kontra vélemény is van róla. Nem nagyon tudom, hogy belevágjak-e. :)

      Törlés
  4. Sziasztok!
    A kehely nagyon jó dolog, csak nem érdemes elvárni tőle, hogy azonnal bele fogsz szeretni. Gyakorolni kell vele. Nekem kicsit megterhelő volt, hogy pont a legérzékenyebb, legnyűgösebb napokon kell vele kísérletezni. Most már kb. megszoktam. Jelen állás szerint kehely + eldobható tisztasági betét (mert előfordul, hogy szivárog). Így már jelentősen csökkent a hulladék, de ezt az eldobhatót szeretném kiváltani. Meg fogom nézni a THINX-et, amit ajánlottál.

    Nagy örömömre elkészült házi mosószerem, az üvegét újra fogom használni, mert a cuccot magam főzöm bele. Az ecet tényleg műanyagban jön, ezért jó volna legalább nagyobb kiszerelésben beszerezni.

    A következő két terület, amit megcélzok, (1.) a mosogatógép tabletta. Helyette találtam receptet (nem ragaszkodom a tabletta formához), ha lesz időm, elkészítem. Illetve szeretném (2.) üvegben hozni a tejet. A piacozás nagyon bejön, a pék külön megdicsért, hogy nem kértem szatyrot. a zöldséges és a hentes is örült a dobozaimnak, mert így sok pénzt spóroltak a csomagoláson. A tejes viszont azt mondta, hogy csak akkor vigyem vissza a tej (műanyag) üvegét, ha közelebb van hozzánk, mint a szelektív kuka, mert ő is csak oda tudja bedobni. Na ez nem villanyozott fel :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsófi!

      Ez mind nagyon jól hangzik! :)
      Valóban, érdemes lett volna megemlítenem, hogy a kehelynél kell egy kis szokatási idő. De viszonylag hamar bele lehet tanulni szerencsére.
      Mosogatógép tabletta helyett én próbálkoztam víz + Dr Bronner szappan keverékével. Nem volt rossz, de nem is volt annyira jó, így most DM-es környezetbarát fajtát használok. Az elég jó ár érték arányban. Papírdobozba van csomagolva és a tablettán lévő egyéni csomagolás elolvad a mosogatógépben.
      Tejet növényit iszom és szeretném egyszer magam elkészíteni, de még nem jutottam el erre a szintre. De rajta van a kívánságlistámon :) A mi piacunkon lehet amúgy kimérős igazi tejet kapni, és oda lehet vinni üveget otthonról. Remélem te is találsz egy ilyen helyet! :)

      Törlés
  5. Szia Tamás!

    Igen, tökéletesen beillik a sorba. :)
    Egy időben már én is majdnem kizárólag vászont használtam, aztán valamiért visszaszoktam a papírzsepire. Nem is emlékszem hogyan történt... Igaz, újrahasznosított papírból készültet használok, ami egy fokkal jobb, de mégiscsak egyszer használatos kategória, így nem más, mint szemét termelés.

    VálaszTörlés