2018. április 20., péntek

Költözés előtti lomtalanítás



Abban a reményben, hogy májusban költözünk, rámtört a válogatási láz. Azt mondják, hogy ha egy jót akarsz lomtalanítani otthon, csinálj úgy, mintha elköltöznél. Ezen alapul a Minimalisták híres packing party ötlete is, aminek a lényege, hogy minden cuccodat bedobozolod, mintha költöznél. Majd folyamatosan előszedegeted a dolgokat, amire a következő napok, hetek során szükséged van. 21 nap elteltével mindent, amit addig nem csomagoltál ki, eladsz, eladományozol, kidobsz, stb. (Persze ha augusztusban csinálod mindezt, a télikabátok biztos nem kerülnek elő, mégsem akarod majd kidobni őket. De a lényeg azért szerintem átjön...)
Mi most abban a helyzetben vagyunk, hogy hamarosan igazán költözünk, így élő egyenesben eljátszhatjuk a dolgot. Kíváncsi leszek mennyi minden nem fog kikerülni azokból a dobozokból...

Így lomtalanítok költözés előtt
Mivel az elmúlt évek során elég sok dologtól megváltam, és már nem maradt sok egyértelműen felesleges tárgyam, úgy döntöttem,  ezúttal visszamegyek a konmari módszerhez és megnézem, mi az, ami nem sugároz örömöt. Miért is akarnék magammal vinni az új otthonunkba olyan dolgokat, amiket nem szeretek, vagy nem használok, nincs rá szükségem?

Így motiválom magam
Lomtalanító embereket nézek a YouTube-on. Mindig lendületet és újabb ötleteket kapok egy-egy ilyen videótól. Valahogy lelkesítő látni, ahogy mások "élő" egyenesben válogatják a holmijukat.


Két hét lomtalanítás története

Ruhatár
Először átnéztem a ruháimat. Mindig itt kezdem. A konmari módszer is ezt javasolja, de azt hiszem ez inkább azért vált szokásommá, mert az egész minimalista utam a ruhatárammal kezdődött.
Mivel ez egy elég jól karbantartott és viszonylag sűrűn átvizsgált terület, így nem sok mindent találtam. 1-2 darab átment itthoniban. (Én tényleg hordom, amit itthoni ruhának nevezek ki, úgyhogy a Konmari tanács, hogy ilyet ne csinálj, mert úgy sem fogod hordani, nálam egyáltalán nem életszerű.)
Volt két sálam is, amiket már régen nem hordok és úgy döntöttem, tőlük megválok. Aztán az egyiknek sikerült mégis új felhasználási módot találnom. Egy kis diy projektnek esik éppen áldozatául.
Ruha téren annyi változás van még nálam, hogy mivel már 22 hetes a baba a pocakomban, bizony vannak dolgok, amik egyszerűen nem jönnek rám többet, vagy ha mégis, baromi kényelmetlenek. Ezeket félrerakosgatom, hogy most ne legyenek útban, de persze abban a reményben, hogy később fogom még őket használni.

Papírok
A Kedvesem konkrétan augusztus óta készült a hatalmas halom papírját átválogatni. Nemrég megcsinálta és az ő kupaca hirtelen sokkal kisebb lett mint az enyém. Ez felkeltette bennem a gyanút, hogy lehet, hogy túl sok dolgom van. Így nekifogtam én is.
Átnéztem az elrakott számlákat, jótállásokat. Ami már nem érvényes, azokat kidobtam. 
A bejövő papíros fiókot is kipucoltam (ahova minden levél, hivatalos papír, stb. kerül először, és ha tele van a hely, innen szoktam tovább szortírozni mindent párhavonta.) Most járok kb. az összes tulajdonomban lévő papír felének átnézésénél. Ez szerintem a leguncsibb terület, így minding csak egy kicsit csinálok meg egyszerre.

Éléskamra
A harmadik terület amibe belekezdtem az éléskamra. Belekezdés alatt azt értem, hogy próbálok mindent megfőzni, amit találok itthon. Erre nem lenne feltétlenül szükség, mert hát át lehet költöztetni az ételt (persze fogjuk is), de jó apropó a régebb óta rakosgatott dolgok felhasználására. Már párszor eszembe jutott, hogy ezt meg lehetne tenni, de még sosem sikerült. Hátha most összejön!

Szépségápolási termékek
Átnéztem mindenem. Mindig azt hiszem, hogy már nincs sok cuccom, mégis mindig akad félrerakosgatva ez az, amiket nem szeretettem használni. Mindent kiválogattam ami már nem kell, lejárt, vagy nem natúrkozmetikum.
Átnéztem a maradék gyógyszereket is, ami lejárt, mehet vissza a patikába.

Könyvek
Kb. tíz perc alatt végignéztem a könyveimet. Már alig van néhány, de így is ki tudtam válogatni egy kupacot ami "nem okoz örömet", tudom, hogy már nem fogom újraolvasni,  vagy nem olvastam végig, mert nem tetszett.
Régen azt hittem egy könyv olyan dolog, amit egyszer megveszünk és egy életen át ragaszkodunk hozzá. Ma már teljesen másképp élem meg. Elolvasom, ezzel megkaptam tőle, amit vártam (vagy nem). Ha nem akarom újraolvasni, vagy nem ül ki hatalmas mosoly a szívemre, amikor meglátom, nem kell, hogy tartogassam. Legyen másnak is lehetősége elolvasni.
Egyébként még mindig akad pár darab, amiről azt gondolom, hogy egyszer majd belekezdek, ezért tartogatom. Aztán vagy így lesz, vagy nem. Ha nem esik jól megszabadulni valamitől, szerintem nem érdemes erőltetni.

Lakásdekort és egyéb kacatokat tartalmazó fiók
Régi mécsestartókat, bizsukat raktam be a kimenő dobozomba, amiket eddig pakolásztam, hogy majd még egyszer kellhet, de most úgy éreztem, hogy mégsem. Itt is vannak dolgok még mindig, amiket nem használok aktívan, de rakosgatom tovább. Ezek inkább érzelmi értékkel bíró darabok, nem egy csavarra vagy ilyesmire gondolok. Én az ilyeneket megtartom. Persze nem túl sok van belőlük. Az a 2-3 könyv, karkötő, stb, az én minimalizmusomba simán belefér.
A "kimenő doboz" egyébként az a tároló, amiből továbbválogatok mindent, hogy hova kerülhet (patikába, adománynak, ismerősnek, stb.). Ami nem egyértelműen szemét vagy szelektív hulladék, azt mindig ide rakom először. Sajnos általában sokáig állnak benne a dolgok. Ez egy elég gyenge pontom. Pedig az lenne az igazi, ha gyorsan megszabadulnék tőlük.

Az erkély
Hát itt bizony elég sok dolog felgyűlt, ami idő közben tönkrement és amúgy sem lesz már rá szükségünk. Egy szüleim által kilomtalanított 40 éves ruhásszekrény felső része, amiben cserepeket és egyéb erkélykertészkedős dolgokat tartottunk, kinti párnák, csorba edények (amik még a konyhából kerültek ki, hogy jók lesznek virágtartónak), ezerkétszáz éves szőnyeg, stb. Nagyon szomorú látványt nyújtott az erkély már és nagyon jó érzés, hogy mindezt ki tudtuk pucolni onnan. A jó dolgokat persze megtartjuk. Visszük magunkkal az új helyre. 

Random
Ahogy járok-kelek a lakásban, mindent kritikusabban nézek, mint általában. Néha fiókokat nyitogatok, nézelődök, mi az, amire már nincs szükségünk. Találok is dolgokat amiket régen használtam sokat, de már egyáltalán nem.  Például a körkefémet, amivel évekig szárítottam a hajam, de már legalább két éve nem használom. Eddig valahogy fontosnak éreztem megtartani, csak azért mert régen heti rendszerességgel használtam, így bennem volt, hogy ez egy gyakori használtai tárgyam. Csak most esett le, hogy ez már nem igaz. Elég sok ilyen dolog vesz körül minket. Vicces, hogy az agyunk hogy meg tud téveszteni és hasznosnak ítélni valamit, ami már nem is az.


Most tehát így állunk. Biztos vagyok benne, hogy amikor majd konkrétan pakolunk a költözés napjaiban és minden egyes dolog ténylegesen átmegy a kezünkön, akkor lesz még olyan, amit nem akarunk már elvinni. És persze az új helyen jön a nagy teszt: vajon mi fog örökre a dobozban maradni?


Nóra

4 megjegyzés:

  1. A PAPÍROK!!! Rémálom ezeket átnézni, unalmas és időigényes is.
    Ráadásul kidobhatunk olyan régi iratot, amire egyszer mégis szükség lenne!
    Szerintem, a nagy minimalizálás után, a megérdemelt testi-lelki pihenésre is
    gondolj. Bizakodó vagyok, hogy lesz majd segítséged a költözésnél, takarításnál.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a papírok... azóta sem fejeztem be a mostani átnézésüket. :)
      Köszi, Kati, pihenek sokat. Ezeket a dolgokat nem volt nehéz átválogatnom Amióta túl vagyok a "nagy lomtalanításon", ezek a fenntartó körök már elég gyorsan mennek. Ráadásul mivel nincs olyan nagyon sok cuccunk, reménykedünk, hogy a költözés sem lesz hatalmas munka. Persze ez majd akkor fog kiderülni... :)

      Törlés
  2. Nálunk festéskor volt ugyanez. Csomó mindent kidobtunk. Sajnos van egy olyan beidegződés, hogy jó dolgot nem dobunk ki. Pl. egy körkefét ugye el sem tudok ajándékozni. Meg hogy jó lesz még itthon meg jó lesz még a kertbe. Ne tudd meg, miket kértek pl. oviba. Borosüveg dugóját. Gombokat. Üres gyógyszeresüveget. Na, ilyeneket általában nem gyűjt az ember, de mégis kell :)
    Olvastam én is konmarit, azóta szívesebben szabadulok meg a nemszeretem dolgoktól, hogy azokat használjam többször, amik tényleg örömet okoznak, na erre jó volt a könyv.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, mindenképpen segít a köny, hogy végiggondoljuk a tárgyakhoz fűződő viszonyunkat. Szerintem nagyon hasznos.
      Ami a "jó dolgot nem dobunk ki" módszert illeti, én is ezzel nőttem fel. De már nem eszerint élek. A körkefe például ki van tisztítva és szerintem jó állapotban van, így el fogom vinni a Máltaihoz. Hátha kell valakinek. Ha nem, hát kidobják. Csak azért nem tartom meg, mert még nem ment tönkre. Igyekszem tényleg mindentől megszabadulni, amire nincs szükségem. És bár ehhez szokott társulni némi lelkiismeret furdalás, utólag sosem jutnak eszembe a dolgok, amiktől megváltam.
      De persze azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy hol szabja meg a határt. :)
      Amikor viszont úgy döntök, hogy új dolgot veszek, próbálok nagyon okosan választani. A minimalizmus segít abban, hogy ne akarjak túl sok mindent megvenni. Ami már jó kezdet. Így nem az van, hogy 10 dolog kimegy, 10 bejön. Nem folytonos felhalmozás - selejtezés körökből áll az életem. Igazából egyre csökken és csökken a tárgyaim száma.
      Az ovis dolgot még nem tapasztaltam. Néhány év múlva nekünk is eljön az az idő. Majd meglátjuk azt az akadályt hogyan veszem. :D

      Törlés