2016. november 3., csütörtök

Lomtalanítás a fejben - 1. rész
A túlterheltség, stressz, szorongás ellenszere




A mai ember természetesnek veszi, hogy az életünk tele van rohanással, stresszel. Pedig ez egyáltalán nem normális. Minden egyes ilyen nappal a saját mentális és fizikai egészségünket veszélyeztetjük.
Az én olvasatomban a minimalizmus alapvetően egy stressz csökkentő módszer. Hozzásegít ahhoz, hogy ne érdektelen, hanem számomra értékes dolgokkal foglalkozzam. Ez pedig önmagában is hatalmas előrelépés. Mindenki erre vágyik, nem?
A fontos dolgok előtérbe helyezését viszonylag könnyű megvalósítani egy hétvégén, vagy szabadság alatt, de a hétköznapok sodrásában már nem annyira. Munka, számlák, kötelességek. Általában nem egyszerű a helyzet.
Mit tehetünk, hogy az ezzel járó stresszt enyhítsük, majd fokozatosan el is kerüljük? Erre keresem a választ, hogy jobbá tegyem a saját életem. Így ezt a bejegyzést legfőképpen magamnak írom segítségként, emlékeztetőként, próbálkozásképp, amolyan személyes tervként.


Mit tegyünk, ha itt a baj? Átmeneti gyógyír...

Szakadj ki a helyzetből
Van, hogy úgy érzem, fel kell állnom a számítógépem mellől, mert mindjárt felrobbanok. Néhány asztaltól távol töltött perc és jó pár mély lélegzetvétel segít megnyugodni és ép ésszel visszatérni.
A kedvenc igazán jó kiszakadós módszerem mostanában az erdei séta. Ezt persze a munkanap kellős közepén nem lehet megtenni, de igyekszem minden héten elmenni egyszer. Nagyon jót tesz a léleknek.

Igyál egy teát
A stressz és annak negatív velejárói rajtam általában nem ott azonnal szoktak kijönni. A napokat szépen, látszólag gond nélkül végig tudom csinálni. A külvilág számára legtöbbször nem látszik, ha ilyen problémám van. Amikor azonban hazaérek, vagy felkelek egy szombat reggel, a stressz úgy érzi eljött az ő ideje, nincs, ami visszatartsa, és megpróbál teljes gőzzel ledönteni a lábamról.
Ilyenkor sokat tud segíteni egy finom, nyugtató tea. (Nekem koffeinmentes.) Most a kedvencem az English Tea Shoptól a Calming Blend nevű variáció. Szó szerint érzem, ahogy kezdek megnyugodni tőle, feloldja azt a szorító érzést a gyomromban.

Gyújts gyertyát
A gyertya valahogy nyugtató hatással van rám. Ilyenkor ősszel különös jól esik a gyertyafény a szobában. Akármi is van odakint a világban, bent a lángja biztonságot és meleget nyújt.

Rakj rendet, takaríts ki
Lehet, hogy ezzel kellett volna kezdenem. Én tipikusan azok közé tartozom, akik nekiállnak pakolni és takarítani, amikor valami nincs rendben. Ha rendezettség és tisztaság van körülöttem, sokkal könnyebb a fejemben is megteremteni ugyan azt.


Rövidtávon segítség, hosszútávon megoldás...

Írd ki magadból
Mondhatnám úgy is, jegyzetelj, vagy írj naplót. Hogy milyen formáját választod gondolataid papírra vetésének, az rajtad múlik. Találd meg mi az, ami a legközelebb áll hozzád.
Én kézzel írok, reggelente, 3-5 oldalt. Mindenről, ami éppen az eszembe jut, nyomaszt, foglalkoztat, terv, kérdés a fejemben. Nagyon hatékony módszer, segít kiüríteni az agyat.

Meditálj, relaxálj
Mindkettő nagyon hasznos lehet. Reggel a meditációt, este a relaxációt kedvelem jobban. Nem vagyok nagymestere egyiknek sem. Folyamatosan keresem a nekem megfelelő meditációs technikát. (Még nem találtam meg.) Relaxálni évekkel ezelőtt tanultam meg egy jógatanfolyamon. Az szuperül működik.

Mozdulj meg
Az ép testben ép lélek mondás 100%-ig igaz. Az ép test eléréshez pedig nagyon fontos a rendszeres mozgás.
Ezzel elég sokat küzdök. Olyan családban nőttem fel, ahol a sport egyáltalán nem téma. Így sosem érdekelt. Az iskolai tornaórák pedig, ha lehet, még rontottak a helyzeten. Utáltam őket.
Tudom, hogy fontos a mozgás, mind tudjuk. De mint olyan sokszor, az elméletet nem olyan könnyű átültetni a gyakorlatba. Általában sétával, biciklizéssel és néha a jógával kacérkodom. Határozottan van mit fejlődnöm a területen. Próbálok minden nap mozogni egy kicsit. Ha  egy nap épp nem tudok biciklizni, akkor legalább a buszról leszállok pár megállóval hamarabb és sétálok egyet.
Megjegyzem, én a takarítást is testmozgásnak tekintem... De komolyan. Fárasztó, megizzaszt. Szerintem simán lehet sportnak nevezni. :)

Ezek tehát az én tűzoltó módszereim. A következő bejegyzésben, jelenleg szintén saját tesztelés alatt álló, hosszútávon ható problémamegoldó és megelőző módokról fogok írni.
Te mit szoktál csinálni a nehéz helyzetekben? Ha van egy jó tipped, oszd meg velem is a Megjegyzésekben!

Nóra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése